Thursday, September 17, 2009

Salam Akhir Ramadhan

Bulan ramadan sudah hampir tiba ke penghujungnya. Bagi individu yang sedar serta menghayati "tawaran bonus setahun sekali" yang diberikan oleh Allah SWT dan Rasulnya di bulan ramadan, mereka sudah pasti akan merasa sedih atau amat sedih dengan pemergiannya.

Namun begitu, bagi insan yang tidak sedar atau tidak ambil endah tentang kelebihannya pasti bergembira dan berpesta dengan pemergian bulan agung ini. Lebih malang lagi, pestanya yang dianjurnya adalah jenis pesta hiburan yang sememangnya bertentangan dengan roh dan matlamat bulan ramadan.

Seolah-olah individu yang berpesta maksiat dipermulaan bulan Syawal ini ingin memaklumkan berkenaan "exam" ramadannya yang mendapat keputusan "feel" dan berjaya peroleh doa khas Malaikat Jibril untuk mendapat "kebinasaan" iman yang lebih dahsyat pada bulan selanjutnya Nauzubillah...,

Masalah pasti berterusan kerana sebahagian besar dari mereka yang berpesta maksiat ini tidak mempunyai ilmu bagi mengenalpasti perbezaan antara maksiat dan amal soleh, dosa dan pahala. Malah tiada minat langsung untuk mengetahuinya. "waste of time"! katanya.

Padahal di bulan ramadan yang juga digelar bulan Al Quran, Allah SWT mengarahkan kita merujuk Al Quran yang fungsinya adalah sebagai Al Furqan (pemisah antara yang benar dan yang salah). Malang bagi mereka yang masih tidak mahu bernaung dengan petunjuk Al Quran dan Al Hadith dalam kehidupan hariannya sejurus selepas Ramadan ini.

Sama-samalah kita meningkatkan amalan dan memohon agar Allah SWT akan menerima amalan kita sebelum ini.Amin...,

1 comment:

Yati Wahab said...

Ya Allah mudah2 an dipanjangkan umur setahun lagi agar dapat berjumpa dengan Ramadhan lagi...